سرطان پروستات چیست؟

پروستات

پروستات، غده‌ای است که فقط در مردان وجود دارد. این عضو زیر مثانه و دقیقاً جلوی رکتوم (قسمت انتهایی روده بزرگ) قرار گرفته است. اندازه‌ای معادل گردو دارد.

مجرایی که ادرار را حمل می‌کند و پیشابراه نامیده می‌شود، از داخل پروستات عبور می‌کند. پروستات حاوی سلول‌های ترشح‌کننده مایع منی می‌باشد. این مایع، اثر محافظتی و تغذیه‌ای روی اسپرم دارد.

رشد و تکامل پروستات از دوره جنینی شروع شده و تا زمان بلوغ مرد ادامه می‌یابد. این رشد توسط هورمون‌های مردانه که آندروژن نامیده می‌شوند، صورت می‌گیرد. اگر سطوح هورمون‌های مردانه پایین باشد، غده پروستات رشد کافی نخواهد داشت و به سایز کامل و طبیعی خود نمی‌رسد.

در مردان مسن، رشد قسمتی از پروستات که اطراف پیشابراه است، ادامه می‌یابد. به این حالت هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH- Benign Prostatic Hyperplasia) گفته می‌شود که نوعی رشد و بزرگ شدن غده به‌صورت خوش‌خیم است. این حالت در دفع ادرار اختلال ایجاد می‌کند. که باید درمان شود، ولیسرطان نبوده و رشد خوش‌خیم است.

مطالب مرتبط:

داروی تریپتورلین - پروستات 

سرطان پروستات

انواع مختلفی سلول در غده پروستات وجود دارند. ولی تقریباً تمام سرطان‌های پروستات از سلول‌های غده‌ای منشاء می‌گیرند به این نوع سرطان، آدنوکارسینوم گفته می‌شود. بقیه اطلاعات آورده شده در زیر مربوط به آدنوکارسینوم پروستات است.

از هر 6 مرد، 1 نفر در طی زندگی به سرطان پروستات مبتلا می‌شود و از هر 35 مرد، 1 نفر در اثر این بیماری می‌میرد. میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان پروستات امروزه کاهش یافته و بیماری بسیار سریع‌تر تشخیص داده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.