درمان فشار خون بالا

دراین مطلب عوامل و داروهای فشار خون را از دو دیدگاه بررسی میکنیم ۱- طب سنتی ۲- طب نوین

۱- درمان فشار خون در طب سنتی

در طب سنتی عامل اصلی فشار خون بالا حرارت و دمای زیاد کبد میباشد که این امر سبب ازدیاد غلظت خون و در نتیجه بالارفتن فشار خون میشود .

مواردی که عامل بالا رفتن فشار خون هستند :

زیاده روی در مصرف موارد ذیل باعث بالا رفتن فشار خون میشود :

۱- روغنهای نباتی صنعتی (جامد ومایع )

۲- ماست و دوغ

۳- سماق

۴- غذاهای بسیار چرب

۵- سبزی گشنیز

۶- تخم مرغ

۷- نمک

۷- فلفل

عوامل تشدید کننده فشار خون بالا :

۱- مصرف مواد مخدر

۲- مصرف مشروبات الکلی

۳-  مصرف سیگار

۴- استرس و عصبانیت

۵- بیماریهای عفونی

۶- کم تحرکی

گیاهان مفید برای پایین آوردن فشار خون بالا :

گل گاوزبان ، چایی ترش ، چایی کوهی ، به صورت دم کرده

داروی گیاهی موفق برای درمان فشار خون بالا :

با توجه به عامل فشار خون که وجود مواد زاید در خون و کبد است افشره پاکسازی کبد پاپریکا برای این امر در نظر گرفته شده که با موفقیت کامل کبد و خون را پاکسازی کرده و در نتیجه تمام فاکتورهای خونی از جمله فشار خون تعدیل و تنطیم میشوند

فروشگاه در تهران ۰۲۱۸۸۸۴۸۲۱۱


۲- درمان فشار خون در طب نوین

در طب نوین عامل اصلی بروز بیماری فشار خون بالا هنوز ناشناخته است و به همین دلیل تمام داروها ودرمانهای ارایه شده موقتی بوده و یا اینکه بیمار باید تا آخر عمر به مصرف آنها ادامه دهد مضاف بر اینکه اکثر آن داروها دارای عوارض جانبی بسیار زیادی هستند .

درمطالب ذیل به بعضی از داروهای طب نوین برای فشار خون بالا و عوارض آنها اشاره شده :

داروهای پرازوسین و ترازوسین نیز از طریق مهار عصبی سمپاتیک باعث کاهش فشار ‏خون می شوند. این داروها تأثیری به ضربان قلب نداشته و با کنترل قند تداخل ندارند و ‏ضمناً در مبتلایان به بزرگی پروستات کاربرد دارند. با این حال گاهاً منجر به افت شدید ‏فشار خون و سنکوپ می شوند.

گشادکننده های عروقی: این داروها برای کاهش درد آنژینی در مبتلایان به تنگی ‏سرخرگی قلب نیز کاربرد دارند. داروهای وراپامیل، دیلتیازم، نیفدیپین و آمیلودیپین از ‏طریق مهار کانال کلسیم باعث گشادی عروق و در نتیجه کاهش فشار خون می شوند. ‏وراپامیل و دیلتیازم باعث کاهش ضربان قلب شده و در نارسایی قلبی مجاز نمی باشند. ‏نیفدیپین  گاهاً منجر به افزایش ضربان قلب و تشدید نارسایی قلب می شود. آمیلودیپین از ‏نظر قلبی کم عارضه تر بوده و در بیماران نارسایی قلب و تنگی عروق کرونر قابل استفاده ‏می باشد.

عارضه جانبی مشترک داروهای فوق، تورم اندام تحتانی است. گشادکننده های ‏وریدی دیگر از قبیل هیدرالازین، مینوکسیدیل و … نیز موجود می باشند که با توجه به ‏عوارض جانبی زیاد مگر در موارد خاص مورد استفاده قرار نمی گیرند .

داروهای آنژیوتانسین یک هورمون ‏منقبض کننده عروقی است و داروهای مهارکننده ‌آن منجر به کاهش فشارخون می شوند. ‏شایع ترین داروهای مورد استفاده در این گروه کاپتوپریل و انالاپریل می باشند که در ‏درمان نارسایی قلب نیز کاربرد ویژه دارند. در بیماران دیابتی مبتلا به فشارخون این گروه ‏دارویی با توجه به اثرات مفید ویژه، قدم اول درمانی می باشد. در ۱۰-۵ درصد بیماران ‏مصرف این داروها منجر به سرفه خشک و آزاردهنده می شود. عارضه نادرولی مهم این ‏داروها واکنشهای شدید آلرژی است که به صورت تنگی نفس شدید همراه علائم ‏گوارشی تظاهر می کند.‏

لوزارتان با مکانیسم مشابه داروهای فوق منجر به کاهش فشار خون می شود با این ‏حال عارضه سرفه و واکنشهای حساسیتی توسط این دارو ایجاد نمی شود و در صورت ‏ایجاد این عوارض توسط کاپتوپریل و یا انالاپریل به عنوان جایگزین استفاده می شود.

 ‏یک عارضه مهم و مشترک بین داروهای فوق تشدید نارسایی کلیوی در برخی مبتلایان به ‏نارسایی پیشرفته کلیه و مخصوصاً مبتلایان به تنگی سرخرگی کلیه می باشد. در صورت ‏ایجاد علائم بی اشتهایی تهوع و استفراغ ،خواب آلودگی و تورم دور چشم و اندام ها با ‏احتمال ایجاد این عارضه حتماً باید به پزشک مراجعه شود . 

کنترل فشار خون در موارد خفیف تا متوسط ممکن است توسط یک دارو قابل انجام باشد ‏ولی در موارد شدید اغلب نیاز به استفاده  بیشتر از یک گروه دارویی می باشد. گاهاً تا ‏رسیدن به فشارخون مناسب نیاز به چندین بار تغییر و یا تعویض دارو می باشد .

داروهای پایین آورنده فشارخون

از داروهای فشار خون بالا میتوان به انالاپریل و کاپتوپریل و آتنولول و بوسنتان و متوپرولول و کارودیلول و پروپرانولول اشاره کرد. جهت مشاهده هر دارو روی آن کلیک کرده و به وبسایت موسسه خدمات دارویی رضوی مراجعه کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.