7 واقعیت مهم در مورد قند خون و دیابت

افزایش بسیار زیاد قند خون که به آن هایپر گلیسمی اطلاق می شود حالت آشکاری نیست و در نتیجه دیابت به طور خاموش پیشرفت می کند و ممکن است فرد سال ها از بیماری خود اطلاع نداشته باشد. به نظر متخصصان، به طور متوسط 5 تا 10 سال بین اولین افزایش قند خون و تشخیص دیابت زمان سپری می شود. به نظر می رسد از هر دو بیمار مبتلا به دیابت یک نفر توجهی به بیماری خود ندارد و از درمان مناسب بهره نمی گیرد.

تنها روش تشخیص ابتلا به دیابت؛ انجام آزمایش قند خون است. پس از تشخیص بیماری آزمایش باید با توجه به شرایط و عوامل خطر هر فرد مانند سن، سابقه فامیلی، عادات غذایی، اضافه وزن و... مرتب انجام شود.

  • دیابت؛ بیماری کشنده

دیابت هر سال تعداد بسیار زیادی را در دنیا به کام مرگ می کشاند چرا که عدم تشخیص بیماری یا درمان نامناسب عوارض بسیار جدی از جمله نابینایی، قطع عضو، نارسایی کلیه و حتی فوت به دلیل آنفراکتوس قلبی را در پی دارد. در واقع، افزایش بسیار بالای قند خون در طولانی مدت دیواره مویرگ ها در تمام بدن را ضعیف می کند، مانع از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها می شود و آسیب های برگشت ناپذیری مانند ا ختلالات بینایی، عصبی، تحریک پذیری، عفونت ها، کاهش فرایند خون رسانی، آسیب های کلیوی،‌ افزایش لخته های خون عامل بیماری های قلبی و... را در پی خواهد داشت. به همین دلیل است که هر 8 ثانیه یک نفر در دنیا به دلیل بیماری دیابت جان خود را از دست می دهد. به طور متوسط امید به زندگی در بیمار دیابتی 5 تا 10 سال پایین تر از دیگران است.

  • بیماری فوق العاده رایج

دیابت بیماری است که ابتلا به آن طی سال های اخیر بسیار بیشتر شده است و شاید آن را بتوان اپیدمی جوامع امروز دانست. تغییر در سبک زندگی و تغذیه را می توان عوامل زمینه ساز شیوع این بیماری دانست. در صورت وجود سابقه فامیلی و یا عوامل خطری مانند چاقی باید حتما آزمایش خون انجام داد تا بیماری به موقع تشخیص داده شود حتی اگر هیچ علامت مشخصی احساس نگردد.

مطالب مرتبط با دیابت :

دیابت در سالمندان

شاید کودک شما دیابتی باشد

دیابت و تغذیه

دیابت چیست و چه عواملی منجر به دیابت می شود

تغذیه در دیابت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.