نشانه های سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطانها در میان زنان ایرانی محسوب میشود و سالانه 7 هزار زن ایرانی به این سرطان مبتلا میشوند لذا با توجه به اینکه 70 درصد این بیماران بالای 5 سال عمر میکنند اکنون حدود 70 هزار زن مبتلا به این بیماری در کشور داریم و این آمار کمی نیست! بویژه آنکه سن ابتلا به سرطان سینه در ایران 5 سال پایینتر از سطح جهانی است. در زمان حاضر به طور متوسط سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است در حالی که این سن در کشورهای غربی بین 50 تا 60 سال است.

بیماری سرطان پستان مانند سایر بیماریهای سرطان 4 مرحله اول تا چهارم دارد،مرحله اول آن کاملا قابل علاج قطعی است،مرحله دوم و سوم،مرحله کلینیکی است که بیمار باید تحت درمانهای خاص و عمدتا جراحی و شیمیدرمانی قرار گیرد؛اما مرحله چهارم زمانی است که بیماری خیلی پیشرفت کرده است و کار زیادی برای آن نمیتوان انجام داد. 

دکتر محمداسماعیل اکبری،رئیس مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دراینباره میگوید:در سرطان سینه،مبتلایان شانس بالایی برای زنده ماندن داشته و پس از درمان،احتمال بازگشت و عود مجدد بیماری وجود دارد.بنابراین بیماران مبتلا به سرطان سینه باید تحت نظر پزشک معالج قرار بگیرند.

دکتر اکبری با بیان این که احتمال پیشگیری از 40 درصد انواع سرطانها وجود دارد،اظهار کرد:سرطان سینه نیز یکی از انواع سرطانی است که به راحتی میتوان با تشخیص زود رس از آن پیشگیری کرد و تنها شرط آن،هوشیار بودن مردم جامعه بخصوص زنان است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان این که سابقه فامیلی احتمال ابتلا به سرطان سینه را 5 برابر افزایش میدهد،اذعان کرد: از این رو پیشگیری از این سرطان بسیار حائز اهمیت است تا این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود.وی با بیان اینکه نازایی و عدم شیردهی زنان از عوامل ابتلا به سرطان سینه به شمار میرود،خاطرنشان کرد:زنانی که پس از بارداری شیردهی نداشته یا نازا هستند، یکی از فاکتورهای خطر برای ابتلا به این سرطان را دارا هستند.

دکتر حمیدرضا میرزایی که در زمینه سرطانشناسی تحقیق میکند،معتقد است:سرطان سینه شایعترین بدخیمی در زنان کشور است که برخلاف بسیاری از بیماریها،تنها انسان مدرن نیست که با عارضه سرطان سینه دست به گریبان است،متون تاریخی نشان دهنده این حقیقت است که پزشکان قدیمی نیز در جستجوی راهی برای درمان این بیماری بودهاند.استعمال دخانیات و بخصوص قلیان از عوامل بسیار خطرناک ابتلا به سرطان سینه به شمار میرود. همچنین افزایش وزن غیرطبیعی و مصرف ترکیبات هورمونیزنانه به صورت غیرعلمی نیز از عوامل موثر در ابتلا به این سرطان محسوب میشود. همچنین سابقه فامیلی و سقط جنین غیرطبی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینه محسوب میشود.

دکتر آسیه الفتبخش،عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی درباره نشانههای این بیماری میگوید:درد، التهاب،تورم،قرمزی و فرو رفتگی نوک سینه از علائم شایع سرطان سینه به شمار میرود.

به گفته وی،سن بالا،سابقه فامیلی ابتلا به سرطان،اولین حاملگی بالای 30 سال،قاعدگی زیر 12 سال،یائسگی بالای 55 سال،عدم حاملگی،عدم شیردهی و هورموندرمانی بعد از یائسگی از عوامل خطر در ابتلا به سرطان سینه هستند.
وی افزود:دردهای شایع سینه به دو دسته دورهای و غیردورهای تقسیم میشود که دردهای دورهای در زنان 30 تا 35 ساله در نیمه دوم قاعدگی یا در صورت مصرف هورمون دیده میشود.دردهای دورهای غالبا دو طرفه هستند و به علت شدت درد به زیر بغل منتشر میشوند و همچنین با مصرف کافئین یا در صورت اضطراب و افسردگی تشدید میشوند و عموما علت این دردها تغییرات هورمونی است.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در خصوص دردهای غیردورهای گفت: 
این دردها بدون ارتباط با قاعدگی هستند،معمولا در افراد بالای 40 سال دیده میشود و ماهیت سوزنی یا کششی دارند.علت دردهای غیردورهای عموما کیستهای ناحیه سینه،دردهای قلبی و عضلانی،تودههای خوش خیم یا بدخیم سینه هستند.

یکی دیگر از نگرانیهای زنان در ارتباط با سرطان پستان به بحث زیبایی و حفظ تناسب اندام آنها برمیگردد.پزشکان ایرانی تقریبا از حدود 20 سال پیش در عمل جراحی سرطان سینه قادر به حفظ سینهها هستند.ضمن اینکه استفاده از پروتزهای سینه میتواند نگرانی خانمها را دراینباره برطرف کند.با این حال زنان جامعه ما باید برای تشخیص و پیشگیری از سرطان سینه،سالی یک بار معاینه کلینیکی و ماهی یک بار ماموگرافی را فراموش نکنند.

داروهای مرتبط: 

لتروزول

پاکلی تاکسل


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.