سوء هاضمه چیست؟

سوء هاضمه یک اصطلاح کلی برای شرح مشکلات و احساس ناراحتی در قسمت فوقانی شکم (شامل سوزشِ سرِدل، برگشت غذا از معده به سمت بالا و دیس‌پپسی و ... ) است. در واقع سوءهاضمه یک بیماری تنها نیست که بتوان آن را با چشم غیرمسلح یا با میکروسکوپ دید؛ بلکه مجموعه‌ای از نشانه ها و علایمی است که ممکن است شما تجربه کنید. 

علایم سوء‌ هاضمه می‌تواند شامل این موارد باشد: سوزش سرِ دل، برگشت غذا از معده به سمت بالا، درد در ناحیه‌ی بالای ناف، نفخ، آروغ (با یا بدون استفراغ) ، تهوع، احساس پری شکم، سیری زودرس پس از خوردن مقدار کمی غذا یا احساس پری معده تا ساعت‌ها پس از صرف غذا، اتساع شکم و صدای قار وقور زیاد در معده. منشاء علایم سوء هاضمه قسمت فوقانی دستگاه گوارش، یعنی معده و ابتدای روده‌ی باریک است. اغلب علایم با خوردن غذا تحریک می‌شوند، یعنی در زمانی که قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش باید با هماهنگی هم به کار بیفتند و اگر عملکردشان طبیعی نباشد، علایم سوء هاضمه ظاهر می‌شود. 

با آنکه سوء هاضمه شایع است ولی ممکن است هر فرد آن را به شکلی متفاوت تجربه کند. نشانه‌های سوء ‌هاضمه ممکن است گاه‌به‌گاه حس شده یا در اغلب ساعات روز وجود داشته باشند.

علل سوء هاضمه کدامند؟
- ریفلاکس گاسترو اِزوفاژیال یا همان بازگشت محتویاتِ معده به مری
- زخم‌های گوارشی مانند زخم معده یا زخم اثنی‌عشر
- التهاب مزمن پانکراس
- سندرم روده‌ی تحریک پذیر
- آلودگی معده با میکروب هلیکوباکترپیلوری
- مصرف برخی داروها مانند انواع مسکن از جمله آسپیرین، قرصهای جلوگیری از بارداری (حاوی استروژن)، داروهای استروئیدی، برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای تیروئید
- مشکلات تیروئید
- سرطان معده (به ندرت)


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.